Openbaar belang
De ODRN voert voor de deelnemers taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het kader van het omgevingsrecht. Naast milieutaken zijn vanaf 1 januari 2017 ook de BRIKS-taken (bouwen, reclame, inritten, kappen en slopen) uitbesteed aan de ODRN.
Versterking VTH-stelsel
Vanuit het Interbestuurlijk programma Versterking VTH-stelsel (IBPVTH) zijn zes robuustheidscriteria vastgesteld. In een plan van aanpak (aangeleverd bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is aangeven hoe ODRN vóór april 2026 gaat voldoen aan deze robuustheidscriteria. Dit betekent dat in de begroting aanpassingen zijn opgenomen voor bijvoorbeeld het opleidingsbudget. Verder gaat het plan van aanpak over het voldoen aan de kwaliteitscriteria. De ODRN heeft subsidie aangevraagd voor het uitvoeren van een aantal interne projecten. Eind 2024 eindigt het landelijke programma maar in 2025 vindt nog een groot deel van de implementatie binnen de ODRN plaats, waaronder:
- uitvoeren van het Plan van aanpak Robuustheid en invoeren financieringssystematiek;
- bijdragen aan samenwerking bestuurlijke en strafrechtelijke handhaving;
- invoeren informatiemodel Milieubelastendeactiviteiten (mba’s) en Altijd Actuele Digitale Vergunning (AADV);
- invoeren regionale planning Big-8 via uniforme processtappen en formats;
Binnen het IBPVTH worden in 2024 alle omgevingsdiensten gevisiteerd om continu te leren en verbeteren. In 2025 wil ODRN de aanbevelingen van deze visitatie én de Rode Draden-rapportage over alle visitaties vertalen naar verbeterpunten in een Kwaliteitsprogramma. Het Kwaliteitsprogramma richt zich ook op beheer en borging van de kwaliteit.
Uitvoeringsprogramma ODRN
Het nieuwe regionaal VTH-beleid is vastgesteld. Het opzetten van een Uitvoeringsprogramma is hier een uitvloeisel van. Voor 2025 stelt de ODRN samen met de deelnemende gemeenten een regionaal uitvoeringsprogramma op. Hierin worden gezamenlijke aandachtspunten opgenomen, naast de maatwerkwerkzaamheden per opdrachtgever. Aangezien er een beperkte capaciteit bij de ODRN voorhanden is, is het ook zaak dat de opdrachtgevers aangeven waar minder inzet van de ODRN nodig is.
Werkplan
De geplande werkzaamheden van de ODRN worden jaarlijks vastgelegd in een Werkplan. Dit Werkplan bevat een beschrijving van de reguliere werkzaamheden voor de BRIKS- en Milieutaken. Op basis van ervaringscijfers van voorgaande jaren is een begroting gemaakt van de benodigde inzet en kosten. De bijdrage voor de ODRN wordt in 2025 verhoogd door een stijging van het uurtarief. Deze stijging is nodig vanwege een hoger opleidingsbudget, een hoger ziekteverzuim en meer inhuur dan genormeerd. Ook moeten we er rekening mee houden dat de legesopbrengsten dalen omdat er onder de Omgevingswet minder vergunningplichtige activiteiten zijn.
Doorontwikkeling organisatiestructuur
Gemeente Nijmegen heeft besloten om de BRIKS-taken terug te nemen vanaf 2025. Dit heeft een grote impact op het werkpakket en de robuustheid waarmee ODRN de BRIKS-taken kunnen uitvoeren. Ook brengt dit een verschuiving van personeel en taken met zich mee. Dit wordt meegenomen in de doorontwikkeling van de organisatiestructuur. In de doorontwikkeling wordt ook de opgave meegenomen om van de omgevingsdienst een robuustere dienst te maken. Meer een kennisorganisatie die met haar expertise het werk en de wensen van de deelnemers tot uitvoer brengt.
Datagestuurd werken
In het VTH-domein wordt steeds meer de beweging gemaakt naar het datagestuurd werken. Het aantal controles is bijvoorbeeld niet meer zo belangrijk, maar wel het effect van deze controles op de leefomgeving. Het doel is om de capaciteit in te zetten waar dit de grootste impact heeft (risicogestuurd). Dit betekent dat de ODRN andere informatie, zoals bijvoorbeeld de uitstoot, moet gaan vastleggen om op outcome te kunnen monitoren. Dit een grote mentaliteitsverandering vergt moeten ook de datasystemen hierop aangepast worden.
ODRN | 2025 | 2024 |
---|---|---|
Balanstotaal | 3.206 | 3.242 |
Eigen vermogen | 203 | 203 |
Vreemd vermogen | 3.003 | 3.039 |
Totaal exploitatie | 23.819 | 30.827 |
Beuningen deelname % | 10,02% | 7,96% |
Gemeentelijke bijdrage | 2.387 | 2.453 |
Inventarisatie risico's | 1.384 | 1.487 |
Weerstandsvermogen | 15% | 14% |
Risico tekort Beuningen | 99 | 68 |