Veiligheidsregio Gelderland Zuid (VRGZ), Nijmegen
Openbaar belang
De Veiligheidsregio (VRGZ) is opgericht op 1 januari 2004 en bestaat uit de Regionale Brandweer Gelderland-Zuid (RBGZ), de gemeenschappelijke Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen Gelderland-Zuid (GHOR) en de Regionale Ambulancevoorziening Gelderland-Zuid (RAV). De VRGZ behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van hulpverlening en veiligheid op een aantal taken. De kernactiviteiten van de VRGZ zijn:
- Het instellen van de operationele dienstverlening van brandweer, ambulancezorg en meldkamer
- Het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s en over het voorkomen, beperken en bestrijden van branden, rampen en crises
- Het organiseren van de rampenbestrijding en crisisbeheersing
Deze kernactiviteiten worden de komende beleidsperiode gecontinueerd.
Wat willen we bereiken?
In het Regionaal Beleidsplan (RBP) 2024 – 2027 vormt de kapstok van jaarplannen en -activiteiten. De speerpunten zijn: sterk netwerk, wendbare en weerbare organisatie en informatiemanagement.Wat gaan we daarvoor doen?
In dat kader voert de VRGZ in 2025 de volgende activiteiten uit voor de programma’s Crisis- en rampenbestrijding en ambulancezorg:
Sterk netwerk- Doorontwikkeling VRGZ als netwerkorganisatie
- Actualiseren adviesfunctie brandweer
- Versterken bovenregionale samenwerking
- Inrichten acute zorgcoördinatie
Wendbare en weerbare organisatie
- Versterking crisisbeheersing
- Weerbare brandweerorganisatie inrichten
- Kennisopbouw, trainen en oefenen van nieuwe crises en nieuwe risico’s brandweer
- Inrichten nazorg eigen medewerkers
- Ontwikkelen expertise overdracht naar nafase
Informatiemanagement
- Visie ontwikkelen informatiegestuurde veiligheid (bij de brandweer)
- Doorontwikkeling Veiligheidsinformatieknooppunt
- Risicomonitoring door de GHOR
VRGZ
2025
2024
Balanstotaal
84.175
87.362
Eigen vermogen
7.870
8.589
Vreemd vermogen
76.305
78.773
Totaal exploitatie
104.594
97.747
Beuningen deelname %
3,51%
3,51%
Gemeentelijke bijdrage
1.792
1.713
Inventarisatie risico's
3.997
5.143
Weerstandsvermogen
75%
61%
Risico tekort Beuningen
36
88
Instituut Bijzonder Onderzoek (IBO), Wijchen
Openbaar belang
Het Instituut Bijzonder Onderzoek Regio Gelderland Zuid (IBO) is een gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Beuningen, Heumen, Berg en Dal, Druten en Wijchen. In het belang van voorkoming en bestrijding van sociale zekerheidsfraude is deze gemeenschappelijke regeling bedoeld om te voorzien van bijzondere controle op naleving van de sociale zekerheidswetgeving; opsporing en misbruik van de Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning, Wet inburgering 2021, Ioaw en Ioaz-uitkeringen.
De sociaal rechercheurs van het IBO doen voor bovenstaande gemeenten onderzoek naar mogelijke gevallen van uitkeringsfraude. De rechercheurs hebben specifieke opsporingstaken in het strafrecht (horen van verdachten en getuigen, volgen, observeren en zo nodig aanhouden van personen) en onderzoeken of uitkeringen onterecht zijn uitgekeerd. Is dat het geval, dan moeten mensen het bedrag terugbetalen. Daarnaast adviseren ze klantmanagers van de gemeente in niet-strafrechtelijke onderzoeken naar misbruik van de sociale zekerheidswetgeving. Op die manier proberen we te voorkomen dat inwoners te maken krijgen met hoge terugvorderingsbedragen door fraude.
IBO
2025
2024
Balanstotaal
160
148
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
160
148
Totaal exploitatie
555
561
Beuningen deelname %
19,5%
16,4%
Gemeentelijke bijdrage
108
92
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
Milieusamenwerking en afvalverwerking Regio Nijmegen (MARN), Nijmegen
Openbaar belang
De MARN is een gemeenschappelijke regeling met acht deelnemende gemeenten in de regio Nijmegen. De gemeenschappelijke regeling behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van milieu, waaronder in ieder geval een doelmatige en milieu-hygiënisch verantwoorde verwijdering van afvalstoffen. In het bijzonder houdt de GRMARN zich bezig met het aandeelhouderschap in ARN B.V.
De MARN heeft geen gronden meer in eigendom en de projectorganisatie is opgeheven. De MARN verzorgt vanuit de GR zelf actief geen projecten meer. De GR blijft in stand en richt zich dus vooral op de rol van aandeelhouder en leverancier van afval en grondstoffen aan ARN B.V. Daardoor blijven onderwerpen over afval en aan te leveren grondstoffen een rol spelen. Het secretariaat van GRMARN is gevestigd bij Dar NV.
De verkenning van de toekomst van GRMARN, mede in relatie tot de energietransitie, leidde tot de ontwikkeling van de MARN naar een MARN+. De plus staat voor een actievere invulling van het aandeelhouderschap in de ARN een het benutten van dit aandeelhouderschap bij de energietransitie. Voor 2024 en 2025 is een bedrag in de begroting opgenomen als werkbudget voor uitgaven in het kader van MARN+. Dit betreft de inzet om in samenwerking met ARN de energietransitie in de regio mede vorm en inhoud te geven. Dit kan onder andere aangewend worden voor beleidsadvies, inhuur inhoudelijke expertise of een onafhankelijk onderzoek. In 2025 wordt na een evaluatie beoordeeld of dit gecontinueerd wordt.
MARN
2025
2024
Balanstotaal
8.928
9.443
Eigen vermogen
7.282
7.657
Vreemd vermogen
1.645
1.786
Totaal exploitatie
446
316
Beuningen deelname %
8,00%
8,00%
Gemeentelijke bijdrage
-37
-37
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN)
Openbaar belang
De ODRN voert voor de deelnemers taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het kader van het omgevingsrecht. Naast milieutaken zijn vanaf 1 januari 2017 ook de BRIKS-taken (bouwen, reclame, inritten, kappen en slopen) uitbesteed aan de ODRN.
Versterking VTH-stelsel
Vanuit het Interbestuurlijk programma Versterking VTH-stelsel (IBPVTH) zijn zes robuustheidscriteria vastgesteld. In een plan van aanpak (aangeleverd bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is aangeven hoe ODRN vóór april 2026 gaat voldoen aan deze robuustheidscriteria. Dit betekent dat in de begroting aanpassingen zijn opgenomen voor bijvoorbeeld het opleidingsbudget. Verder gaat het plan van aanpak over het voldoen aan de kwaliteitscriteria. De ODRN heeft subsidie aangevraagd voor het uitvoeren van een aantal interne projecten. Eind 2024 eindigt het landelijke programma maar in 2025 vindt nog een groot deel van de implementatie binnen de ODRN plaats, waaronder:- uitvoeren van het Plan van aanpak Robuustheid en invoeren financieringssystematiek;
- bijdragen aan samenwerking bestuurlijke en strafrechtelijke handhaving;
- invoeren informatiemodel Milieubelastendeactiviteiten (mba’s) en Altijd Actuele Digitale Vergunning (AADV);
- invoeren regionale planning Big-8 via uniforme processtappen en formats;
Binnen het IBPVTH worden in 2024 alle omgevingsdiensten gevisiteerd om continu te leren en verbeteren. In 2025 wil ODRN de aanbevelingen van deze visitatie én de Rode Draden-rapportage over alle visitaties vertalen naar verbeterpunten in een Kwaliteitsprogramma. Het Kwaliteitsprogramma richt zich ook op beheer en borging van de kwaliteit.
Uitvoeringsprogramma ODRN
Het nieuwe regionaal VTH-beleid is vastgesteld. Het opzetten van een Uitvoeringsprogramma is hier een uitvloeisel van. Voor 2025 stelt de ODRN samen met de deelnemende gemeenten een regionaal uitvoeringsprogramma op. Hierin worden gezamenlijke aandachtspunten opgenomen, naast de maatwerkwerkzaamheden per opdrachtgever. Aangezien er een beperkte capaciteit bij de ODRN voorhanden is, is het ook zaak dat de opdrachtgevers aangeven waar minder inzet van de ODRN nodig is.Werkplan
De geplande werkzaamheden van de ODRN worden jaarlijks vastgelegd in een Werkplan. Dit Werkplan bevat een beschrijving van de reguliere werkzaamheden voor de BRIKS- en Milieutaken. Op basis van ervaringscijfers van voorgaande jaren is een begroting gemaakt van de benodigde inzet en kosten. De bijdrage voor de ODRN wordt in 2025 verhoogd door een stijging van het uurtarief. Deze stijging is nodig vanwege een hoger opleidingsbudget, een hoger ziekteverzuim en meer inhuur dan genormeerd. Ook moeten we er rekening mee houden dat de legesopbrengsten dalen omdat er onder de Omgevingswet minder vergunningplichtige activiteiten zijn.Doorontwikkeling organisatiestructuur
Gemeente Nijmegen heeft besloten om de BRIKS-taken terug te nemen vanaf 2025. Dit heeft een grote impact op het werkpakket en de robuustheid waarmee ODRN de BRIKS-taken kunnen uitvoeren. Ook brengt dit een verschuiving van personeel en taken met zich mee. Dit wordt meegenomen in de doorontwikkeling van de organisatiestructuur. In de doorontwikkeling wordt ook de opgave meegenomen om van de omgevingsdienst een robuustere dienst te maken. Meer een kennisorganisatie die met haar expertise het werk en de wensen van de deelnemers tot uitvoer brengt.Datagestuurd werken
In het VTH-domein wordt steeds meer de beweging gemaakt naar het datagestuurd werken. Het aantal controles is bijvoorbeeld niet meer zo belangrijk, maar wel het effect van deze controles op de leefomgeving. Het doel is om de capaciteit in te zetten waar dit de grootste impact heeft (risicogestuurd). Dit betekent dat de ODRN andere informatie, zoals bijvoorbeeld de uitstoot, moet gaan vastleggen om op outcome te kunnen monitoren. Dit een grote mentaliteitsverandering vergt moeten ook de datasystemen hierop aangepast worden.ODRN
2025
2024
Balanstotaal
3.206
3.242
Eigen vermogen
203
203
Vreemd vermogen
3.003
3.039
Totaal exploitatie
23.819
30.827
Beuningen deelname %
10,02%
7,96%
Gemeentelijke bijdrage
2.387
2.453
Inventarisatie risico's
1.384
1.487
Weerstandsvermogen
15%
14%
Risico tekort Beuningen
99
68
Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD), Nijmegen
Openbaar belang
De Gemeenschappelijke Regeling GGD Gelderland-Zuid is opgericht op 1 juli 2013 na de fusie van GGD Regio Nijmegen en GGD Regio Rivierenland. De hoofdtaak van de GGD is het beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van inwoners op alle leeftijden op grond van de Wet Publieke Gezondheid (WPG). Dit doet de GGD samen met de inwoners, maar ook met partners in zorg, onderwijs, welzijn en veiligheid.
Speciale aandacht gaat uit naar kwetsbare groepen in de samenleving. Een gemeente moet
voor de uitvoering van gezondheidstaken een Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) in
stand houden (artikel 14 lid 1 WPG).Meerjarenstrategie
De strategisch-inhoudelijke ontwikkelrichting van de GGD is beschreven in de meerjarenstrategie. Het algemeen bestuur (AB) van de GGD heeft in april 2024 de meerjarenstrategie 2024-2027 vastgesteld.
De strategische thema’s waar de GGD in de periode 2024 - 2027 op inzet zijn:
- Informatiegestuurde aanpak als basis voor betrouwbare advisering
- Adviseren over preventie en vormgeven groepsgerichte preventie
- Versterken samenwerking zorg en veiligheid ten behoeve van betere inwonerondersteuning
- Gezondheidsbescherming en -bevordering in het sociale en fysieke domein.
Wat willen we bereiken?
Belangrijke doelen in voor 2025 zijn:
Informatiegestuurde aanpak als basis voor betrouwbare advisering- Meer verdieping aanbrengen aan inzichten over publieke gezondheid.
- Toewerken naar een meer datagedreven GGD.
Adviseren over preventie en vormgeven groepsgerichte preventie
- Versterken van een preventieve infrastructuur in gemeenten en de regio.
- Zorgdragen dat kinderen en jongeren lichamelijk, psychisch en sociaal gezond en veilig opgroeien.
Versterken samenwerking zorg en veiligheid ten behoeve van betere inwonersondersteuning
- Bijzondere Zorg: het voorkomen en verminderen van sociale uitsluiting van kwetsbare mensen.
- Bijzondere Zorg: doelmatig en doeltreffend uitvoeren van de Centrale toegang beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
- Veilig Thuis: een veilig thuis voor iedereen, jong en oud.
Gezondheidsbescherming en -bevordering in het sociale en fysieke domein
- Gezondheidsbescherming van inwoners tegen infectieziekten, ongunstige milieufactoren en seksuele gezondheidsrisico's.
- Bijdragen aan kwaliteitsborging forensische opsporing.
- Bijdragen aan veilige en kwalitatieve ondersteuning in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Wat gaan we daarvoor doen?
Informatiegestuurde aanpak als basis voor betrouwbare advisering- Doorontwikkelen van dashboards en optimaliseren van gegevensmanagement.
- Meer inzetten op digitale dienstverlening en implementeren nieuwe wettelijk regels gegevensuitwisseling in de zorg.
Adviseren over preventie en vormgeven groepsgerichte preventie
- Op gemeentelijk niveau uitvoeren van gezondheidsprogramma's.
- Netwerkversterking met ketenpartners 0-4 en op en rond scholen.
Versterken samenwerking zorg en veiligheid ten behoeve van betere inwonersondersteuning
- Bijzondere Zorg: aandachtsfunctionaris Meldpunt Bijzonder Zorg (MBZ) en de Centrale toegang hebben per gemeente voor verbinding met het lokale netwerk.
- Bijzondere Zorg: goede aansluiting tussen de geestelijke gezondheidszorg en het sociaal domein.
- Veilig Thuis: sturen op doorstroom en uitstroom en beheersen van de wachtlijsten en verlagen van het ziekteverzuim.
Gezondheidsbescherming en -bevordering in het sociale en fysieke domein
- Uitvoeren extra taken pandemische paraatheid en opzetten GGD-brede vaccinatievoorziening.
- Adviseren over (negatieve) invloeden van milieufactoren op de gezondheid.
- Forensische geneeskunde: samenwerking met andere gezondheidsregio's om kwetsbaarheid te ondervangen en te komen tot integrale aanpak.
Extra uitgaven in GGD-begroting van 2025 bovenop de indexering en verplichtingen op grond van wet- en regelgeving uitgaan, zijn onder meer bedoeld voor het op niveau houden van het Wmo-toezicht, een structurele ophoging voor het opvangen van de stijgende instroom bij Bijzondere Zorg, hogere personeelskosten in verband met de schaarste aan forensische artsen en meerkosten voor de nieuwbouw van de GGD.
GGD Geldeland-Zuid
2025
2024
Balanstotaal
24.775
30.752
Eigen vermogen
2.181
2.297
Vreemd vermogen
22.594
28.455
Totaal exploitatie
52.391
46.217
Beuningen deelname %
5,51%
5,36%
Gemeentelijke bijdrage
1.752
1.595
Inventarisatie risico's
3.214
3.236
% Weerstandsvermogen
46%
49%
Risico tekort Beuningen
96
89
Munitax, (Beuningen)
Openbaar belang
Munitax is een uitvoeringsorganisatie van vijf gemeenten die het gehele belastingproces
uitvoert, van aanslagoplegging tot inning. De totale kosten van € 5,3 miljoen worden verdeeld op basis van afgenomen producten (aantal objecten, aanslagen, hondenregistraties, bijzondere aanslagen, dwangbevelen en kwijtscheldingen).(x € 1.000)
Munitax
2025
2024
Balanstotaal
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Totaal exploitatie
5.262
5.343
Beuningen deelname %
17,77%
18,10%
Gemeentelijke bijdrage
935
967
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN)
Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (BVODRAN) voert in opdracht van 18 gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen het doelgroepenvervoer uit. Het doel van de BVODRAN is het bieden van kwalitatief goed vervoer tegen aanvaardbare kosten aan inwoners met beperkingen. Daardoor neemt de zelfredzaamheid van inwoners toe.
Tot de taken van de BVODRAN behoren de reguliere werkzaamheden, zoals contract-management, monitoring, het operationeel aan- en bijsturen en het onderhouden van de contacten met diverse partners, bijvoorbeeld provincie Gelderland. Daarnaast vraagt de doorontwikkeling van de vervoersorganisatie zelf aandacht. Een derde taak van de BVODRAN is het samen met gemeenten uitvoeren van maatregelen om de kosten te beheersen. In Beuningen verzorgt de BVODRAN in 2025 naast het vraagafhankelijk vervoer (het zogenaamde sociaal vervoer of Wmo-vervoer) ook het leerlingenvervoer en het Jeugdwet vervoer.De gemeente en de BVODRAN werken samen om grip te krijgen op de kostenontwikkeling, gezien een voortdurende stijging van de kosten. Dit wordt veroorzaakt door hoge indexeringen (vervoer en callcenter) en de overgang naar zero emissie-doelgroepenvervoer. De kostenontwikkeling hangt ook samen met de instroom van reizigers met een Wmo-pas. Door de toenemende vergrijzing zal de vraag naar het vraagafhankelijk vervoer toenemen.
De gemeente is verantwoordelijk voor de toegang tot het doelgroepenvervoer.Wat willen we bereiken?
- Beheersbaar houden van de kosten doelgroepenvervoer;
- Behouden van kwalitatief goed vervoer;
- Inzet op duurzaamheid.
Wat gaan we hiervoor doen?
Beheersbaar houden van de kosten doelgroepenvervoer- Onderzoek blijven doen naar beleidsmatige beheersmaatregelen die effect hebben op de kostenontwikkeling;
- Kostenbewustzijn in de toegang bespreken;
- Zelfstandigheid reizen leerlingen bevorderen;
- Samen met BVODRAN kostenontwikkelingen in het vervoer transparant houden en samen optrekken;
- Effecten van Buurtvervoer Perspectief monitoren en stimuleren.
Behouden van kwalitatief vervoer
- Monitoren cliëntervaringsonderzoeken over het doelgroepenvervoer;
- Relevante kwaliteitsonderdelen opnemen als eis in programma van eisen bij aanbestedingen.
Inzet op duurzaamheid
- Ambitie zero emissie.
Beleidskaders
- Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Beuningen 2024
- Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning gemeente Beuningen 2015
- Verordening bekostiging Leerlingenvervoer gemeente Beuningen 2022
- Beleidsregels Leerlingenvervoer gemeente Beuningen 2020
(x € 1.000)
BVO DRAN
2025
2024
Balanstotaal
12.000
11.000
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
12.000
11.000
Totaal exploitatie
28.387
25.692
Beuningen deelname %
-2,9%
-2,3%
Gemeentelijke bijdrage
771
704
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
150
150
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR), Nijmegen
Werkbedrijf
Missie van WerkBedrijf Rijk van Nijmegen (WBRN):
WBRN heeft als kerntaak het faciliteren, ontwikkelen en begeleiden van werkzoekenden in een kwetsbare positie naar een baan op de arbeidsmarkt in het Rijk van Nijmegen.
Doelen voor het komende jaar- 1600 plaatsingen op werk, waarvan 900 parttime plaatsingen
- 1100 mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te hebben (gehad).
- Aanbieden van het programma ‘Op Weg naar Werk’ aan 475 personen voor arbeidsmatige dagbesteding.
De Bijdrage voor WerkBedrijf wordt in 2025 berekend op basis van de Berenschot-methode. Voor de zes kleinere gemeenten betekent dit een stijging ten opzichte van vorig jaar, zoals besloten in het raadsvoorstel 'Beleidskader Arbeidsmarkt en re-integratie 2024-2027 Regio Rijk van Nijmegen: Klaar voor nieuwe kansen' op 19 december 2023. De Berenschot-methode bepaalt hoeveel de deelnemende gemeenten van WerkBedrijf ontvangen in hun algemene uitkering voor re-integratietaken. Omdat we in 2025 meer geld ontvangen voor re-integratietaken, dragen we ook meer bij.
Beleidskader
De kern van WerkBedrijfs dienstverlening is verankerd in het nieuwe strategisch beleidskader Arbeidsmarkt en Raadsvergadering re-integratie 2024-2027 regio Rijk van Nijmegen 'Klaar voor nieuwe kansen!’. Dat begin 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld. Met dit beleid herzien we de visie op de kandidaten van WerkBedrijf en versterken we de samenwerking met andere partijen in de regionale arbeidsmarkt.
In 2025 kunnen zich de volgende financiële risico's voordoen:- Verdere ontschotting van het Participatiebudget in het gemeentefonds en daling van het BUIG-macrobudget.
- Nieuwe financieringsregelingen voor nieuw beschut vanuit de Participatiewet.
- Eventueel uittreden van een de van deelnemende gemeente.
- Afbouw WSW budget en stijging gemiddelde loonkosten SW medewerkers.
Openbaar belang
De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) is naast een uitvoeringsorganisatie hét platform voor de regiogemeenten om zaken met elkaar af te stemmen en de verdere toekomstige samenwerking vorm te geven. In het besef dat gemeentelijke samenwerking steeds belangrijker is, wil de MGR daar een nieuwe impuls aan geven.
Het MGR bestaat uit WerkBedrijf Rijk van Nijmegen (WBRN) en de iRvN. In WBRN slaan de deelnemende gemeenten, het UWV en andere organisaties de handen ineen om de doelstellingen uit de Participatiewet te realiseren en mensen naar een (betaalde) baan te leiden.IRvN
We zien dat onze informatievoorziening steeds beter op orde is. Samen met iRvN houden we aandacht voor de basis maar gaan we ook kijken naar nieuwe ontwikkelingen. Dat gaat niet alleen over innovatie, maar ook over de implementatie van nieuwe wetgeving die zich richt op de digitale transformatie. Informatiebeveiliging blijft een belangrijk aandachtspunt, waarin we gezamenlijk blijven optrekken om te zorgen voor een continue verbetering van onze beveiliging. Samen met iRvN kijken we naar de mogelijkheden om regionaal gezamenlijk op te trekken in ontwikkelingen en meer gebruik te maken van elkaars kennis en kunde.
Openbaar belang
De afgelopen jaren is informatievoorziening steeds belangrijker geworden in onze maatschappij. Het snel verkrijgen, verwerken, (waar nodig) delen en versturen van informatie is een zeer belangrijke randvoorwaarde om als gemeente goed te kunnen functioneren voor inwoners, andere overheden, bedrijven en instellingen.
(x € 1.000)
MGR
2025
2024
Balanstotaal
29.086
31.593
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
29.086
31.593
Totaal exploitatie
107.256
106.793
Beuningen deelname %
6,7%
6,3%
Gemeentelijke bijdrage
6.405
5.776
Inventarisatie risico's
5.852
3.624
% Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
472
292
Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Openbaar belang
De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen (GMR) is opgericht op 1 januari 2021 en
bestaat uit de volgende 17 regio-gemeenten: Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg,
Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Mook en Middelaar, Nijmegen,
Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar. Montferland is per 1 januari 2025 uitgetreden.
Er wordt gewerkt vanuit de visie en de regionale agenda met vijf opgaven:- Verbonden regio (mobiliteit en bereikbaarheid)
- Productieve regio (economie en arbeidsmarkt)
- Circulaire regio (duurzaamheid, klimaat en energie)
- Ontspannen regio (leefbaarheid, natuur & landschap, cultuur en erfgoed)
- Groene groeiregio (woningbouw en leefomgeving)
De totale bijdrage neemt ten opzichte van 2024 met € 0,46 toe. Oorzaken zijn o.a. de inflatie en de stijging van de cao-lonen.
Wat willen we bereiken?
De GMR staat voor de uitdaging van groene groei. We willen zó omgaan met de groei van wonen, werken en mobiliteit dat we een balans vinden tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit. De ambities:
- We positioneren ons als dé groene metropoolregio van Nederland.
- We profileren ons als dé (inter)nationale circulaire topregio 2050.
- We werken samen aan dé ontspannen groeiregio in balans.
Jaarlijks worden de plannen beschreven in de meerjarige regionale agenda.Wat gaan we hiervoor doen?
Via de Bestuurlijk Opgaveteams en ambtelijke werkgroepen werken we aan de regionale
Opgaven, aan de hand van de regionale agenda 2025-2028. We dragen bij en vergelijken de regionale plannen met de lokale plannen en kijken waar kansen liggen. Voor Beuningen gaat veel aandacht uit naar de opgave Groene Groei. De Verstedelijkingsstrategie wordt geconcretiseerd in een verstedelijkingsprogramma.(x € 1.000)
Groene Metropoolregio Arnhem-nijmegen
2025
2024
Balanstotaal
4.943
5.040
Eigen vermogen
100
100
Vreemd vermogen
4.843
4.940
Totaal exploitatie
9.906
8.121
Beuningen deelname %
3,60%
3,87%
Gemeentelijke bijdrage
269
254
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.