Programma inhoud
Dit programma gaat over uitkeringen, minimaregelingen, schuldhulpverlening en re-integratie naar de arbeidsmarkt. Al deze onderdelen dragen bij aan de ambitie van de beleidsnotitie Sociaal Domein 2024-2028. De visie hierin is: gemeente Beuningen is een gezonde gemeente met vitale inwoners in een aantrekkelijke woonomgeving; met een sterke sociale basis en een sociaal hart. Iedereen kan meedoen in onze inclusieve samenleving. Centraal staan daarbij de eigen mogelijkheden, omkijken naar elkaar en iets voor de ander betekenen. We bieden gerichte ondersteuning en zorg aan mensen die het niet op eigen kracht kunnen.
Kortom: Vitaal Beuningen!
Aansluiting op programma 2, 3 en 4
Dit programma sluit aan op Programma 2. Jeugd (en Onderwijs), 3. Maatschappelijke Ondersteuning en 4. Educatie en Welzijn. Werk en inkomen richt zich op het activeren van onze inwoners. Hiervoor creëren we kansen, sluiten we aan op de arbeidsmarkt, bestrijden we ongelijkheid en stimuleren we participatie.
Ambities en ontwikkelingen
1. Werkloosheid en Lonen
De werkloosheid blijft naar verwachting laag in Nederland, met een lichte stijging van 3,8% in 2024 naar 4% in 2025. Volgens de Nederlandse Bank zullen de prijsstijgingen en de tekorten aan personeel in verschillende sectoren waarschijnlijk ook leiden tot een stijging van de lonen in 2025. Naar verwachting zullen de uitkeringen ook meestijgen.
2. Macrobudget BUIG
Het macrobudget BUIG (Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten), waar de loonkostensubsidie, participatiewet-uitkeringen en IOAW (Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers) en IOAZ (Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen) uit worden betaald, neemt landelijk af. Dit betekent dat het beschikbare budget voor de uitvoering van de Participatiewet voor alle gemeenten minder wordt.
Voor kleinere gemeenten zoals Beuningen, met minder dan 40.000 inwoners, is het budget grotendeels gebaseerd op de uitgaven van twee jaar geleden. Dit verdeelmodel houdt dus geen rekening met de huidige ontwikkelingen, zoals de toenemende zorg voor jongeren met psychische problemen of inwoners die bezig zijn met hun inburgeringstraject. Kleine gemeenten voelen de gevolgen hiervan sterker, omdat ze in verhouding meer van deze groepen ondersteunen binnen hun bijstandsbestand
Deze veranderingen zetten het budget extra onder druk, terwijl het verdeelmodel daar geen rekening mee houdt. Daarnaast zorgt de sluiting van regelingen zoals de WAJONG en de sociale werkvoorziening ervoor dat meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt afhankelijk worden van bijstandsuitkeringen van de gemeente. Dit versterkt de druk op een budget dat al krapper is door de landelijke afname.
3. Toename Uitkeringsaanvragen
Door de toename van uitkeringsaanvragen van mensen die extra ondersteuning nodig hebben wordt er steeds meer gevraagd van onze medewerkers. Participatiecoaches, inkomensconsulenten en de begeleiders van WerkBedrijf moeten steeds meer maatwerk leveren om deze mensen te helpen. Dit kost meer tijd en middelen, en legt extra druk op de capaciteit.
Niet alleen Beuningen, maar alle gemeenten in de regio, kampen momenteel met tekorten op het BUIG-budget en moeten tegelijkertijd meer ondersteuning bieden aan mensen die meer begeleiding nodig hebben om hun weg naar werk te vinden.
Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000,- ; + = voordeel, -=nadeel) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Baten | 6.739 | 6.694 | 6.649 | 6.649 |
Lasten | -14.510 | -14.346 | -14.202 | -14.148 |
Saldo programma excl reserves | -7.771 | -7.652 | -7.553 | -7.500 |
Mutaties reserves | ||||
Dotaties | ||||
Onttrekkingen | ||||
Saldo programma incl reserves | -7.771 | -7.652 | -7.553 | -7.500 |