Paragrafen

Financiering

Het risicoprofiel bestaat uit de volgende onderdelen: de renterisico’s op de vlottende en vaste schuld, kredietrisico op de uitgezette middelen, koersrisico, liquiditeitsrisico, debiteurenrisico en valutarisico. In de huidige situatie is alleen sprake van de twee eerstgenoemde risico’s.

Renterisico's

Renterisico’s kunnen worden onderscheiden in:

  • renterisico van de vlottende schuld (de kasgeldlimiet) en
  • renterisico van de vaste schuld (de renterisiconorm).

Kasgeldlimiet
De kasgeldlimiet is het maximumbedrag waarvoor we kortlopende financieringsmiddelen (looptijd < 1 jaar) kunnen aantrekken. De kasgeldlimiet stelt daarmee een grens aan het te lopen renterisico op de korte schuld. Als we de kasgeldlimiet overschrijden moeten we overgaan tot omzetting naar langlopende schulden (looptijd > 1 jaar). We stellen de kasgeldlimiet jaarlijks vast.  De kasgeldlimiet heeft een omvang van 8,5% van het begrotingstotaal aan lasten. In onderstaande tabel staan de gegevens vanaf 2025. Voor 2025 betekent dit dat we tot een bedrag van € 7,3 mln. met kort geld mogen financieren.

Toetsing kasgeldlimiet 2025

Kasgeldlimiet

2025

2026

2027

2028

Omvang begroting

86.690

87.891

89.219

91.671

Toegestane kasgeldlimiet

In % van de grondslag

8,50%

8,50%

8,50%

8,50%

In bedrag

7.369

7.471

7.584

7.792

bedragen x € 1.000,-

Renterisiconorm
Net als bij de korte schuld is het vermijden van grote fluctuaties in de rentelasten als gevolg van renteschommelingen bij lange financieringen een belangrijk uitgangspunt. Om de effecten van deze schommelingen te beheersen is in de wet Fido de renterisiconorm opgenomen. Deze norm
heeft tot doel renterisico’s op de vaste schuld te beheersen door het aanbrengen van een spreiding in de looptijden van de leningenportefeuille. Door de langlopende financiering te realiseren binnen de kaders van de renterisiconorm beheersen we het renterisico van de langlopende schuld op verantwoorde wijze. In de volgende tabel staan de renterisico’s met betrekking tot de vaste schuld.

Toetsing renterisiconorm 2025
Uit onderstaand overzicht blijkt dat onze gemeente in de komende jaren ruim binnen de gestelde normen blijft.

Renterisiconorm

2025

2026

2027

2028

Berekening renterisico

Renteherzieningen

0

0

0

0

Verplichte aflossingen

5.201

5.047

5.047

3.840

Renterisico op vaste schuld

0

0

0

0

Renterisiconorm

Begrotingstotaal

86.690

87.891

89.219

91.671

Vastgestelde % gemeenten

20%

20%

20%

20%

Renterisiconorm

17.338

17.578

17.844

18.334

Toetsing renterisiconorm

Renterisiconorm

17.338

17.578

17.844

18.334

Renterisico op vaste schuld

0

0

0

0

Ruimte + / overschrijding -

17.338

17.578

17.844

18.334

bedragen x € 1.000,-

Kredietrisico

Kredietrisico’s ontstaan enerzijds door het verstrekken van leningen en anderzijds door het verstrekken van gemeentegaranties. Het Treasurystatuut bepaalt dat uitzettingen en garanties alleen tot stand komen als zij een publieke taak dienen. Bij het beoordelen van verzoeken om leningen of garanties gaan we in elk geval na of voor de sector waarin de organisatie werkzaam is een zogenaamd waarborgfonds bestaat.

Bij onze gemeente kan zich een kredietrisico voordoen bij de geldleningen aan NUON,
Vitens N.V. en een aantal verenigingen. De aan ambtenaren verstrekte geldleningen zijn voorzien van een hypothecaire zekerheid. Bij renteherziening van aan ambtenaren verstrekte geldleningen wordt actief gestuurd op het oversluiten naar een andere hypotheekverstrekker. Binnen afzienbare tijd zullen er geen aan ambtenaren verstrekte geldleningen meer op de balans staan.

Renteschema

Renteschema (x € 1.000) +=voordeel/-=nadeel

2025

2026

2027

2028

Externe rentelasten lange financiering

a1

-1.387

1.197

1.010

-1.010

Stelpost rente nieuw op te nemen geldleningen

a1

0

-368

-1.022

-1.507

Externe rentelasten korte financiering

a2

-36

-36

-36

-36

A

-1.423

793

-48

-2.553

Externe rentebaten over de korte en lange financiering

b

36

10

10

10

Saldo externe rentelasten en rentebaten

B

-1.387

803

-38

-2.543

Doorberekende rente aan de grondexploitatie

c1

348

322

240

176

Doorberekende rente van projectfinanciering aan taakvelden

c2

415

430

451

441

De rentebaat van doorverstrekte leningen

c3

Aan taakvelden toe te rekenen externe rente

C

763

752

691

617

Rente over eigen vermogen

d1

0

0

0

0

Rente over voorzieningen

d2

0

0

0

0

Aan taakvelden toe te rekenen interne rente

D

0

0

0

0

Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente via renteomslag

E=B+C

-785

-1.015

-1.525

-1.858

Werkelijk aan taakvelden toegerekende rente via renteomslag

F

1.230

1.462

1.976

2.152

Renteresultaat op het taakveld Treasury

G=E+F

445

447

451

294

Omslagrente berekend

1,68%

2,17%

2,39%

1,79%

Uit bovenstaand schema valt op te maken dat de gemiddelde rente over de komende jaren 2,01% bedraagt. Dit wijkt minder dan 0,5% af van de gehanteerde rekenrente van 2,5%. Derhalve wordt de rekenrente niet aangepast.               

Beleggingen

Dit zijn beleggingen als gevolg van deelnemingen in de vorm van aandelen. Voor 2025 gaat het  om deelnemingen in onderstaande partijen.

Beleggingen

Aantal aandelen

Boekwaarde 1-1-2025 (x € 1.000)

Leisurelands B.V.

5.148

5,1

Vitens N.V.

24.035

24,0

BNG B.V.

14.040

30,9

Dar

3.416

271,7

Totaal

46.639

331,8

Deze pagina is gebouwd op 10/22/2024 14:29:45 met de export van 10/22/2024 14:19:46